Toimitsijaohjeet
Pöytäkirja
•Paikalla 30 min ennen pelin alkua
•Tutustuminen pelipaikan järjestelmiin ja järjestelyihin sekä eSCO-järjestelmään ennen omaa vuoroa (esim edellisen kotipelin aikana)
•Internetyhteydellä varustetun iPadin/tietokoneen järjestäminen eSCO-järjestelmää varten
•Varaa kynä ja paperia varmuuden vuoksi (jos eSCO-järjestelmä tökkii)
•Pelin avaaminen ja käynnistäminen eSCO-järjestelmässä (joukkueiden kokoonpanojen varmistaminen valmentajilta, muiden perustietojen syöttäminen)
•Pöytäkirjan pitäminen pelissä (eSCO)
•Pöytäkirjan sulkeminen pelin jälkeen
Linkki Koripalloliiton järjestämään eSCO-koulutukseen TÄSSÄ.
Pöytäkirjan pitoa pääsee kätevästi harjoittelemaan ns. testiottelulla osoitteessa https://esco.basket.fi/. Testiotteluun pääsee kirjautumalla järjestelmään joukkueen omalla tunnuksella (tunnukset saat oman joukkueen joukkueenjohtajalta). Testiottelun painikkeen löydät aloitusruudun oikeasta ylälaidasta.
Pöytäkirjan pidon nyrkkisäännöt ensikertalaisille:
- Pöytäkirjaan merkitään aina pelaajien korit ja virheet
- Pöytäkirjaan merkitään aina pelaajien ensimmäinen kentälle tulo
- Jos et ole varma merkinnöistä, nosta käsi pystyyn ja tuomari tai valmentajat auttavat (tämän voi tehdä myös kesken ottelun)
Laajat ohjeet eSCO-järjestelmään
Hätätilanteita varten printtiversio pöytäkirjasta.
Kello
•Paikalla 30 min ennen pelin alkua
•Ajanottojärjestelmän ja pistetaulun testaaminen ennen peliä
•Ajanotto ja pistetaulun käyttö pelin aikana
•Mikäli tulostataulua ei ole käytössä, niin aikaa pidetään esim kännykällä
Ajanoton nyrkkisäännöt ensikertalaisille:
- Aika käynnistetään aina pallon osuessa kentällä olevaan pelaajaan
- Aika katkaistaan aina kun tuomari viheltää pilliin (sekä ottelun 2 viimeisen minuutin aikana onnistuneista koreista)
- Ajanottajan tehtävät.pdf189 KB
Laajat ohjeet kellosta vastaavalle
Heittokello (24s) valtakunnalliset sarjat
•Paikalla 30 min ennen pelin alkua
•Osallistuminen pelipaikan organisointiin pelikuntoon
•Heittokellojärjestelmän testaaminen ennen peliä
•Heittokellon käyttö pelin aikana
Heittokellon nyrkkisäännöt ensikertalaisille:
- Hyökkäysaika käynnistetään aina joukkueen saadessa pallonhallinta
- Hyökkäysaika katkaistaan aina pallon osuessa korirautaan
- 14 sekunnin hyökkäysaika käynnistetään aina hyökkäävän joukkueen saadessa uusi pallonhallinta (esim hyökkäyslevypallo)
Heittokellon käyttäjän laajat ohjeet
Yhteiset vastuut kotiotteluiden vastuuhenkilöillä:
- Vierasjoukkueen tervehtiminen ja vastaanottaminen (tarvittaessa pukuhuoneen osoittaminen)
- Osallistuminen pelipaikan organisointiin pelikuntoon (korien korkeus, vaihtopenkit, toimitsijapöytä)
- Vastuu pelipaikan järjestyksen palauttamisesta peliä edeltäneeseen tilaan